Ladeboks til bilen min

Toyota Ladeboks

For å få fullt utbytte av en elbil eller ladbar hybrid fra Toyota, er du tjent med en ladeboks fra Toyota. Eiere av alle de ladbare bilene fra Toyota vil oppleve at en Toyota ladeboks gjør hverdagene enda enklere.

For mange er det mest praktisk å lade hjemme, og for å kunne lade trygt og eliminere risiko for over-belastning, varmgang og brann, er anbefalingen en ladeboks som er forskriftsmessig installert og som har riktig kapasitet.

Du kan lade opp batteriet opptil 3-10 ganger raskere fra en ladeboks enn om du bruker en vanlig kontakt. Du kan lade trygt om natten, og våkne til en bil med fullt batteri og maksimal rekkevidde hver eneste dag. Om natten har dessuten strømmen gjerne lavere pris enn på dagtid.

Det er hjemme du får den billigste strømmen. For enkelthets skyld kan du regne med ca 1 krone per kWh. Kommersielle ladestasjoner har en prismodell der det koster fra 3-5 ganger mer enn å lade fra en boks hjemme.

En rekke uavhengige tester av ladebokser har dokumentert at det er store kvalitetsforskjeller på ladebokser. Generelt konkluderer testene med å advare mot å kjøpe "billigbokser". Kvaliteten på komponentene i boksene varierer. Det er ikke slik at en ladeboks er en god, pålitelig og sikker ladeboks uansett og uavhengig av hva den koster.

For å ivareta kravene til sikkerhet og pålitelighet, er det tryggeste å velge et merke som er kjent for kvalitet – som Toyota. Da får du også en ladeboks som er enkel i bruk – den er rett og slett brukervennlig!

Toyota ladebokser kundefordeler:

Toyota kvalitet med 5 års garanti.

Våre ladeprodukter følger samme høye kvalitetsstandard som alt annet vi tilbyr, og bærer Toyota merkevaren. Det betyr best mulig kvalitet, sikkerhet og problemfritt bilhold. Produktet er laget i samarbeid med ABL, og er overlegen testvinner i tyske ADAC.

Opptil 22 KW inkludert i pris.

Avhengig av anlegg hjemme får en den raskeste løsningen mulig, til samme faste pris.

Enkel installasjon.

En trenger ikke sette seg inn i elektriske spesifikasjoner på bilen eller hjemme. Ingen kompliserte arbeidsoppgaver og innhenting av ulike tilbud. Vi tilbyr Plug&Play installasjon av proff partner. Det eneste en trenger å gjøre er å avtale tid og vente på installering.

Markedets beste og største standard installasjonspakke inkludert i pris, som betyr få overraskelser ved installering.

Mange av tilbudene i markedet er med for lite installasjonstid og kjøring. Ofte mangler viktige deler som overspenningsvern og ladekabel, som gir ekstra utgifter på sluttproduktet. Vårt produkt er ferdig priset for å gi få overraskelser ved installasjon, fra en partner Toyota har kvalitetssikret.

Finansløsninger med nedbetaling over 3 år til fast lav rente.

Betal litt hver måned.

* Ladekapasitet er begrenset av strømkapasitet i boligen, ikke av ladeboksen. Ca. 70% av Norske boliger vil ha mulighet til 7,4 KW, ca. 25% vil ha mulighet for 22 KW. I noen enkelte tilfeller (ca. 5%) vil lokale forhold medføre under 7,4 KW. Som kunde vil du få den raskeste mulige løsningen med eksisterende kapasitet i ditt sikringsskap/bolig/område.

Flere gode grunner til å velge ladeboks fra Toyota til elbilen din

  1. Lader du hjemme sparer du mye sammenliknet med lading på offentlige ladestasjoner
  2. Toyota ladeboks hjemme gjør lading rimelig, praktisk og lettvint
  3. Toyota ladeboks gir sikker lading med separat kurs og jordfeilbryter
  4. Toyota ladeboks har gjennomført Toyotakvalitet i alle komponenter
  5. Toyota ladeboks gir deg fulladet batteri raskere
  6. Toyota ladeboks monteres og installeres av proffer
  7. Toyota ladeboks får du ferdig installert til fast pris

Informasjon vedrørende lading av Plug-in Hybrider og Elektriske biler

Våre anbefalinger er i tråd med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og kan leses i sin helhet her. Dersom du ikke har Toyota ladeboks anbefaler vi at du setter deg inn i regelverket som gjelder for din bolig.

Hovedbudskap/ekstrakt fra DSBs regelverk:

  • DSBs klare anbefaling er å installere en Mode 3 ladeboks hjemme, da denne gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet. (se forklaring på ulike lademodus under)
  • Skjøteledning skal ikke benyttes i noen av lademodusene.
  • Ved daglig lading på fast plass hjemme og bruk av bilens Mode 2/vanlig "Shuko" kontakt gjelder følgende krav: Installasjoner etter 2016:
    • Kontakten skal forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter type B. Ledningens sikkerhets/CCID-boks legges i kurv eller henges i krok, slik at den ikke skader kontakten grunnet vekt.
    • Dersom en eksisterende kurs skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring og krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". En slik bruksendring innebærer at kursen må oppgraderes til gjeldende regelverk/ny standard beskrevet i punkt c1 ovenfor. Installasjoner før 2016:
    • Kontakter installert før 2016, krever ikke oppgradering til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. Maks 10A til bilen. DSB anbefaler likevel oppgradering, som beskrevet i punkt c1 ovenfor.
  • Ved sporadisk lading på f.eks reise og bruk av bilens Mode 2/vanlig kontakt/«Shuko» gjelder ikke kravet beskrevet i avsnittet ovenfor:
    • Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet beskrevet i avsnitt C. ovenfor. Maks 10A til bilen.
  • Mode 3 og Mode 4 lademodus brukes som forevist av leverandør av ladeboks eller ladestasjonen.
  • Er du usikker på kvaliteten av ditt elektriske anlegg, kontakt din elektriker for hjemmekontroll. Om ønskelig kan vår partner utføre en slik sjekk.
  • Elektrisk rekkevidden variere ut ifra kjøremønster, utetemperatur, topografi og fart.
  • Rekkevidden/ladekapasitet til solcelletak (tilvalg på enkelte modeller) vil variere ut ifra lokasjon/vær/årstid.

Oversikt ulike lademoduser

Mode 2 - Vanlig/"Shuko"kontakt

Dette er en «vanlig» ladekontakt som finnes i alle hjem. Ledningen har i tillegg påmontert en sikkerhets/CCID-boks. Mode 2 krever en lader inne i bilen (OBC-lader). Spesielle regler for lading med Mode 2 gjelder. (se avsnittene over) Mode 2 kalles ofte en «nødlader» da den kan brukes mange steder for sporadisk lading og de fleste har en vanlig ladekontakt hjemme. Maks ladehastighet 2,3 kW (10 Ampere) 2,3 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 15 km/time*

Mode 3 - Type 2 "Mennekes"kontakt

Dette er en oppgradert kontakt som krever en ladeboks på veggen hjemme, men kan også brukes på mange offentlige ladebokser. Omtales ofte som «semi-hurtig» lading. Mode 3 kan i teorien lade raskt, men begrenses av strømkapasiteten til ladeboksen og bilens kapasitet. De fleste hjem (ca 70%) har 230V som gir maks 7,4 kW (32A). Nyere boliger (ca 30%) har 400V 3-fas anlegg som gir maks 22 kW (32A).

Mode 3 krever også en OBC-lader i bilen. OBC-lader er modellavhenging og varierer typisk mellom 3.3 og 22 kW. Ettersom de fleste får maks 7,4 kW hjemme, vil dette som regel være normalen. Dette er ofte nok fart for lading av en elbil over natten, selv med stort batteri. 7,4 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 50 km/time*

Mode 4 - Chademo eller Combo/CCS kontakt Chademo Combo/CCS

Dette er en ladekontakt der ladeledning, laderen og kontakt er montert i en stor ekstern ladestasjon. Omtales ofte som DC «hurtig- eller lynlading.» Enten en Chademo eller Combo kontakt brukes mot bilen, avhengig av bilmodell. Nesten alle ladestasjoner har begge kontaktene. Ladestasjonene tilbyr fra 50-150 kW (pluss noen få over 150 kW).

Det finnes flest 50 kW i markedet. Bilene har også her en begrensing som er modellavhenging og varierer typisk mellom 50 og 150 kW. Merk: Plug-in Hybrider har som regel ikke mulighet for Mode 4. 50 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 330 km/time 100 kW tilsvarer en ladehastighet på ca. 660 km/time og koster ofte mer å bruke*

Mode 2 og 3 er AC vekselstrøm - mode 4 er DC likestrøm

* Eksempel for en bil med forbruk på 15 kW/100 km.